BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, October 3, 2010

Satu percubaan untuk permulaan..

Ehem3..
Bismillah...permulaan sesuatu kerja.
Mati akal??!! Tak tahu nak bermula macam mana..tapi tetap nak bercerita.
Blog. Sudah lama sebenarnya idea nak wujudkan satu blog untuk diri sendiri. Dulu sering kali post blog di laman sosial (Myspace). Kini, dah jarang. Langsung tak buka (senang cerita).
Mungkin tiada masa atau lebih tepat malas..!!
Tapi sekarang nak bermula semula. Apa yang mempengaruhi saya untuk wujudkan satu blog untuk diri sendiri, saya pun kurang pasti. Tiada jawapan yang tepat.
Yang pasti sejak dua menjak ni, memang ada saja idea timbul..Tak kira lah dekat mana. Waktu cuci bilik air pun boleh timbul idea untuk karangkan satu cerita.
sebelum niat kembali menebal, terfikir juga, apa sebenarnya blog? Ada ke orang nak baca? Ada ke masa untuk bercerita? Bila difikirkan semula, tak perlu semua tu. Kepuasan diri untuk meluahkan apa sahaja lebih bermakna dari fikir benda yang ragu-ragu.
"Monolog hati dan akal"... Kenapa saya pilih ayat ni sebagai tajuk blog saya? Senang. Sebab hati dan akal saya sering bermonolog bila saya bersendirian. Apa yang saya karangkan dekat sini pun, hasil monolog hati ataupun akal saya.
Bagi saya, akal sesuatu yang wajib ada dalam diri bergelar manusia. Di situlah pertimbangan bermula. Hati sebagai pendorong. Kalau di baca kisah permulaan hidup manusia, hati di jadikan dari satu tempat yang suci. Nabi Adam a.s telah dijadikan Allah dengan 12 jenis tanah (dr apa yg saya baca). Hati nya dari tanah syurga Firdaus. Manakala kepala tempat letaknya akal adalah dari tanah Baitul-Muqaddis.
Jadi, bila akal dan hati bersatu sempurna lah diri seorang manusia itu. Selebih nya dikawal oleh akal dan hati tersebut.
Kalau hendak diceritakan tentang kejadian Adam, adalah sangat hebat dan tertarik bila dibaca. Panjang pulak lah permulaan saya nanti..hehe.
Bercerita mengenai blog, saya pernah tanya kepada seorang sahabat.(Wani, hai..sebut nama ko jap!!). saya tanya Wani, "Wani, ko x nk buat blog ke??"
Jawapan dari budak Wani, simple dan sangat perasan.haha. "Kenapa orang asyik suruh saya buat blog? Popular sangat ke saya?" Hahahaha...sangat lah hampeh jawapan macam tu.. Itulah Wani..jawapan tak pernah logik. Tapi saya suka dengar. Kalau nak ikutkan dia, katanya saya lagi kelakar..Lantak pi la Wani..hehe.
Apa-apa pun, saya sudah memiliki satu blog..Anda??
Bagi saya, blog yang saya wujudkan adalah untuk tatapan mata saya kala saya bermonolog. Hasilnya saya unjurkan dari hujung jari sahaja.
Eherm..terima kasih pada yang sudi membaca. Sekadar berkongsi cerita...

2 comments:

Anonymous said...

cisss!!..
jadikan blog anda sebagai panduan hidup bagi org len juga..so ianya akn lebey bermakne.. :)

ika alwee said...

ye..harap2..