BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 9, 2010

Tension gila-gila..Gila-gila tension

Argghhh...
Haha..inilah salah satu cara orang buat kalau seseorang tu tension. Mesti ada perkataan "argghhhh.." di sebut mahupun ditaip(selalu status dekat YM la)...
Apa sebenarnya tension tu? Selalu tension dikaitkan dengan emosilah.
Tertekan...tegang...pressure...
Tapi selalu popular orang akan sebut TENSION..TENSION..TENSION.

Bagi saya, keadaan tension wujud di mana-mana sahaja. Banyak penyebab yang boleh buat seseorang itu menjadi tension. Saya selalu dengar orang tension di pejabat. Haha...nak-nak pula,ada kawan saya ni suka sangat tension. Saya pun tak tahu kenapa?? Apa yang tension sangat pun saya tak fahamlah. Saya pun kadang-kadang ada juga tension. Tapi saya masih ditahap yang boleh dikawal. Kadang-kadang saya diam, atau paling best saya tidur. Memang itulah cara yang terbaik bagi saya kot.

Bawah ni, saya cuba bagi sedikit cara-cara yang boleh dipraktikkan untuk hilangkan tension. Cara-cara ni lebih sesuai untuk hilangkan tension di pejabat, memandangkan kebanyakkan manusia selalu mengadu tension di pejabat.
Ada 10 cara(asyik-asyik 10)...Nak lebih, fikirlah sendiri. Mana boleh senang-senang bagi petua turun temurun macam tu saja.Haha.

LANGKAH-LANGKAH MENGHILANGKAN TENSION DI PEJABAT.

1) Setiap kali anda nak mula rasa tension, cepat-cepat tampar pipi kiri dan kanan anda sekuat hati. Cara ini akan menghilangkan rasa tension kerana ia akan mewujudkan rasa sakit. (At least, rasa tension tu hilanglah. Anda kena cari petua hilangkan rasa sakit pula lepas tu...).

2) Bila anda dah mula rasa tension dengan kerja-kerja kat office tu, anda campak semua barang-barang atas meja anda. Kalau tak ada barang, sepak kerusi atau meja anda. Kalau tak ada, sepak kerusi member anda. Kalau x de member, sepak kerusi yang berdekatan dengan ada. (Cara ini dapat memindahkan tension anda kepada orang disekeliling).

3) Kalau langkah kedua dianggap melampau, anda cari ruang yang terbuka dan luas. Anda depakan tangan dan tarik nafas..kemudian boom..Tidurlah, apa lagi. Minta jasa baik rakan anda untuk gerakkan anda apabila tamat waktu bekerja.

4) Anda juga boleh keluar dari ruang pejabat anda, dan terus melangkah ke toilet. Berboraklah dengan diri anda di depan cermin dalam toilet itu tanpa segan dan silu. Buat apa nak malu, anda bukan cakap sorang-sorang. Anda berbual dan meluahkan rasa dengan orang di dalam cermin tu juga. Berduakan lebih baik.

5) Kalau anda dah puas meluahkan perasaan pada orang dalam cermin itu, anda boleh teruskan meluahkan perasan tension itu dengan 'flush' kesemua mangkuk tandas yang ada dalam toilet.(Anggaplah tension anda berada dalam mangkuk tandas tu). Pastikan semua anda berjaya 'flush'. Kalau masih tidak hilang tension, pergi ke semua toilet yang ada dalam bangunan pejabat anda. Kemudian 'flush' la semua tandas sampai hilang tension dan balik semula bekerja dengan senyuman riang. Anda berjaya melaksanakan tugas sebagai orang yang mementingkan kebersihan.

6) Anda masih tension? Cari tingkap dalam pejabat anda, dan buka luas-luas kemudian teruslah menjerit meminta tolong. Ulang perbuatan ini sehingga orang disekeliling anda percaya yang anda benar-benar dalam kesusahan. Pastikan boss anda memberi anda cuti rehat seminggu di tempat peranginan yang anda inginkan.

7) Kalau anda penat dengan cara itu, anda boleh serlahkan tension anda dengan duduk di tangga pejabat sambil menyanyi lagu kegemaran anda juga sambil mengamit memori anda bersama yang tersayang.

8) Kalau anda tension dengan bebanan kerja atau kerana orang disekeliling tempat kerja anda, anda buanglah kerja itu dalam tong sampah. Buat apa simpan benda yang boleh buat kita tension?? Tension je kan... Anda juga boleh pergi dekat orang yang buat anda tension tu sambil meniru perbuatan dia. Jika dia menulis, anda menulis la juga. Kalau dia merenung anda, anda renunglah dia semula. Kalau dia kata anda ada masalah mental, anda teruslah berlalu sambil berkata "Terima kasih kerana menyedarkan saya".

9) Anda tension namun semua cara tidak berkesan. Anda teruslah berjumpa ketua majikan anda, dan luahkan kepada nya kenapa anda tension. Beritahulah dia bahawa hidup ini singkat. Tension boleh memendekkan umur anda. Anda minta supaya dibenarkan untuk tidak membuat kerja(makan gaji buta). Kalau majikan anda tidak setuju, anda katalah padanya "Sebenarnya, semua pekerja disini tidak menyukai Tuan/Puan. Eloklah Tuan/Puan insaf dari memendekkan umur orang". Kemudian keluarlah dari bilik majikan anda sambil ketawa sekuat hati.(bagi psycho skit...)

10) Langkah terakhir adalah langkah terbaik yang boleh anda lakukan. Berhenti sahaja kerja. (Lagi-lagi kalau ada praktikkan langkah ke-9). Bila dah berhenti kerja, hilanglah tension di pejabat. Anda boleh hadapi tension di luar pejabat pula.

Demikianlah antara langkah-langkah yang boleh dipraktikkan sekiranya anda menghadapi bebanan tugas di pejabat sehingga anda menjadi TENSION.
 Langkah yang terbaik adalah "Pergi ambil wudhuk, sembahyang ke..baca Quran ke...kan ke lebih afdhal..." Dari buat perkara yang tercabut otak macam tu...
Selamat Mencuba!!

4 comments:

Lu'Lu.. said...

hahaha..ika gile!!

ika alwee said...

hoi..berani ko berkata begitu!! apakah engkau tidak takut dengan aku!!! akan ku pijak tucing ko nanti bila aku ke rumah engkau...!!

Lu'Lu.. said...

haha..wat pe nk takot ngan awk..x de menda..hahahaha..kalo awk pijak dier, nnti dier pijak awk lak..ade bran??
hahahahahaha

ika alwee said...

alo..x bran.
uw uw uw uw....
tucing dahat!!!