BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, November 11, 2010

We All Satu Malaysia lah!!

Satu..Malaysia..!!
Satu..Malaysia..!!
Satu..Malaysia..!!

Biasakan dengar laungan macam ni...?? Hehe..dekat Malaysia je boleh dengar laungan macam ni...Sebab kitakan Malaysian...
Ya looo...Malaysian looo...

Apa yang saya nak kongsi dekat sini adalah pasal rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Paling menarik sekali, bila Malaysia mempunyai rakyat yang boleh bercakap dalam pelbagai bahasa. Uniknya Malaysia sebab ada banyak budaya, pelbagai bangsa dan bermacam bahasa.
Bahagian yang paling unik, ada macam-macam loghat!! Macam-macam ada....hehhehe.

Saya tertarik nak bercerita pasal loghat yang ada kat Malaysia ni selepas tengok berita malam tadi. Sekarang ni, kita sibuk dengan masalah yang banjir yang telah melanda Utara dan Pantai timur tanah air kita. Banjir semakin reda, dan diharap tiada la gelombang kedua pula.

Malam tadi, sedang saya sibuk melayari internet...telinga sempat terdengar mangsa-mangsa banjir memberi aduan atau komen mereka dekat wartawan yang meninjau mangsa-mangsa di penempatan mangsa banjir.
Saya tertarik dengar komen seorang rakyat cina yang bercakap dalam bahasa melayu ditambah dengan loghat utaranya!!
Fuyyyoo...tersenyum pastu terus tergelak saya. Bukan sebab kelakar tapi macam...ntah. Tak tahu nak cakap.
Gilalah!! Cina cakap melayu siap ada loghat lagi..hehehe. Dekat Kuala Lumpur? Jangan nak berharap sangat lah...Tidak ramai yang reti berbahasa melayu... Sorry to say...but it's true.

Gaya orang cina tu cakap lebih kurang macam ni lah:
"Sekarang banjir dah elok sikit la...Depa ada bagi bantuan..legalah... Boleh la kalau nak pi mana-mana.. Harap air tak naik(gaya orang utara cakap) lagi la..."
Hehe..lebih kurang sikit macam tu lah...Itu loghat utara.
Beberapa hari lepas, saya ada dengar rakyat berbangsa cina juga cakap dalam loghat pantai timur. Lagi best...
"Hok tu sayo tok sir kome lah...Kito kalu bleh, mau yang terbaik aaaa...."

Tengok lah. Di Malaysia ni, memang banyak benda kalau nak buat kita terperanjat. Dengan loghat berlainan bangsa pun, dah boleh lihat betapa menariknya Malaysia tu...
Kalau bangsa lain boleh cakap bahasa melayu siap dengan loghat lagi, kenapa orang melayu sendiri tidak boleh belajar bahasa lain?? Bukan tidak boleh, malu sebenarnya. Malu mencuba..malu ditertawakan jika salah. Macam mana mahu belajar kalau tidak pernah salah...?? Haiyyaa...

Kalau ada orang melayu yang cuba cakap bahasa orang barat, ada yang mencebik...ada yang kata macam-macam. "Macam tak pernah makan belacan..."
Kenapa nak pandang bangsa sendiri sebegitu?
Kadang-kadang kita sendiri yang menyalahgunakan bahasa itu sendiri. Belajar bahasa lain, lepas tu siap kutuk-kutuk orang, konon orang tak faham la apa yang dicakapkan tu??? Apalah..ini orang pun ada ka??
Bila itu melayu mahu berubah??

Jangan suruh orang berubah, tetapi ajaklah diri sendiri berubah dahulu.
Jangan malu mencuba, sebab We All kan Satu Malaysia.....

2 comments:

Lu'Lu.. said...

wa..patriotiknye kawan shaye ni..kami 1 malaysia..dan kami 1 hati

ika alwee said...

hahaha...
yo lah....