BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, February 24, 2011

Hidup bukanlah suatu bebanan

Salam...
Hello..

Untuk bacaan blog kali ini, saya ingin berkongsi tentang kehidupan.
Selagi kita masih digelar manusia, kita tidak lari dari kehidupan. Banyak benda hidup di dunia ini. Realitinya ada yang kita nampak malah ada juga yang tersembunyi.
Semua yang berlaku di atas dunia ini adalah sesuatu yang telah diatur dan dirancang dengan sempurna. Ada yang kita perlu percaya di atas sana. Dia yang mengizinkan sesuatu itu berlaku. Dia yang aturkan segala pergerakan di dunia. Dia yang menentukan segala yang bakal berlaku. Dia hanya satu. Allahuakbar!!

Jadi, kalau sudah sedia maklum perihal keajaiban alam dan kehidupan makhluk janganlah anggap ia suatu bebanan. Hidup bukanlah suatu bebanan.
Mengapa kerap kali yang hidup itu mengeluh bila keadaan menjadi sukar? Mengapa yang hidup itu sering kali berpaling bila keadaan kembali tenang? Mungkin itulah yang dikatakan lumrah.

Hidup bukanlah suatu bebanan kalau kita cerdik mengambil langkah. Manusia sangat istimewa ciptaannya kerana dikurniakan akal. Berbeza dengan kehidupan yang ada di atas dunia ini. Jangan salahkan sesuatu yang kita tidak nampak jika kita sendiri tidak nampak apa yang nyata. Kenapa perlu letak sesuatu ke bawah jika asalnya dari tempat yang tinggi? Kekalkan keunikan akal.

Apa yang buruk berlaku dalam hidup kita, mungkin ada yang lebih buruk berlaku dalam hidup orang lain. Berapa juta manusia di bumi ini? Semua ada pengalaman yang berbeza.
Hidup bukanlah permainan yang boleh disia-siakan. Hidup adalah perjalanan. Dunia adalah persinggahan. Macam R&R...
Hidup adalah tanggungjawab. Hidup juga amanah. Hidup lebih bersifat sementara.

Jadikan hidup itu menarik kalau mahukan sesuatu yang indah.
Jangan ciptakan alasan untuk mengatakan hidup itu suatu bebanan.
Jangan katakan musibah itu suatu keperitan.
Sebab hidup itu bukanlah suatu bebanan.

Hargai dan sambutlah setiap detik yang ada dengan gembira dan bersyukur kerana dari situ kita dapat berterima kasih kepada Pencipta.



My dear friend,
"Life is not a burden, but a gift".
Lets celebrate!!!!!

2 comments:

Nur Shahida Mahayuddin said...

Walaupun hidup umpama roda.. adakala susah dan adakala senang.. Ia sebenarnya dugaan daripada Allah sama ada kita ingat padaNya atau tidak. Apa pun setuju dengan tulisan diatas..:)

ika alwee said...

terima kasih...
:-)