BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 1, 2011

Kenapa merumitkan keadaan?

Salam..
Hello...

Post kali ini, related dengan post dari blog kawan yang sangat saya hormati. Saya baru sahaja membaca post terbaru dari blog dia. My dear friend, why'd you have to make things so complicated?? Can't you just ignore what have they said? Kenapa perlu menjawab soalan yang anda sendiri tidak pasti jawapannya?

Hah!! Semakin dewasa semakin banyak soalan yang menyemakkan. Bukan mereka yang aturkan hidup anda. Hakikat kejadian manusia dan segala yang pasti berlaku bukanlah datang dari kuasa dan kudrat kita. Secara lazimnya, DIA yang menentukan semua tu.

Manusia diciptakan dengan banyak persamaan. Sekali lagi, akal yang mengukuhkan kenyataan bahawa manusia itu sama sahaja. Apa yang membezakannya hanyalah dari segi cara ia diguna pakai. Perlukah disalahkan sesuatu bangsa atau kaum itu dengan apa yang berlaku? Apakah disebabkan bangsa itu yang sentiasa berfikiran begitu menyebabkan keturunan dan generasi yang diwarisi terikut-ikut budaya yang sedemikian rupa? Perihal masuk campur hal orang lain memang tidak dapat dielakkan. Salahkah budaya atau kita yang terlampau taksub hingga menjadi ikutan?

Saya tidak mampu untuk memberi penjelasan sebab mungkin boleh berlaku pada saya juga. Pertanyaan-pertanyaan yang mungkin sensitif bagi sesetengah individu semakin berleluasa!!! Hahhaha, macam isu masalah sosial. Perlu ke ditanya soalan itu berulang kali? Perlu ke diberi jawapan yang tegas dan nokhtah!!?? Perlu ke jadi macam siaran tv berbayar yang berulang kali mengulang tayang cerita? Alahai........

Cukuplah kalau kita mengambil tahu hal yang memberi faedah. Tidak salah kalau hendak tahu serba sedikit hal yang sulit, tapi berpadalah dengan keadaan. Janganlah merumitkan keadaan dengan pertanyaan yang sama. Kadang-kadang senyuman sudah tidak mampu untuk menjadi jawapan kepada setiap pertanyaan. Mungkin selepas ini perlu dipekakkan telinga.

Manusia berbeza dari hati dan perasaannya. Ada yang boleh terima dengan terbuka dan ada juga yang tidak mampu menanggung dengan mudah. Sibukkan diri dengan hal sendiri sebelum kita cukup bersedia untuk sibukkan diri dengan hal orang lain.
Apa yang terbaik untuk mereka, biarlah mereka yang tentukan. Sokonglah apa yang terbaik mereka mampu lakukan. Jangan hanya memberi kritikan yang berpanjangan tanpa dilihat kebaikan yang ada. Bukan terjahan soalan yang diperlukan, cukuplah dengan pandangan dan nasihat. Tidak salah juga mengambil berat, namun janganlah sampai memberi kesan yang nyilu.


p/s: kawan, ape ek ayat sesuai tuk orang macam tu? Sibukkan dodol orang lain, dodol sendiri dah hangit? Macam tu???...but, really ayat "bile nk mampos" sangat tak boleh bla. Keep in your mind, bile masa tiba boleh tak hamburkan sahaja? Orang kata lebih elok luahkan dari terus disimpan...hahhaha.

3 comments:

NurfAA said...

kupasan yg bgs...trskn...hahahahahha
thanx...
thanx...
thanx...
million thanx
billion thanx
trillion thanx
zillion thanx

ika alwee said...

husthen brovulgeth!!!....

NurfAA said...

brechtourn kilsteck