BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, February 3, 2011

7 tahun berlalu..

Salam.
Agak lama juga blog ini tidak di jengah oleh saya. Bukan tiada masa, cuma tiada bahan atau cerita untuk dikongsi.
Untuk post kali ini, saya tergerak untuk bercerita tentang kenangan. Semua yang sudah berlalu adalah kenangan. Kenangan kali ini amat bermakna. Berkaitan dengan alam persekolahan. Alam persekolahan merupakan alam yang paling seronok untuk dilewati bagi saya.

Masuk tahun 2011 ni, bermakna sudah 7 tahun saya meninggalkan alam persekolahan. Sudah 7 tahun saya tidak menjejakkan kali ke tanah sekolah. Sudah 7 tahun saya tidak bersandar pada dinding sekolah. Sudah 7 tahun saya tidak merasai udara sekolah. 7 tahun, bukan waktu yang singkat, tapi agak lama juga bagi saya.

Tak pernah saya sangka yang saya telah meninggalkan persekolahan selama 7 tahun. Wow!!! Adakah ini tandanya saya telah meningkat dewasa? Sudah layak digelar wanita? Hahahha..kelakar pun ada.
Apa yang membuatkan saya teringat tentang peredaran masa 7 tahun ini adalah kerana untuk kesekian lamanya saya kembali bertemu rakan-rakan sekelas saya. Arrgghh..lama tak jumpa!! Ada yang kali terakhir saya jumpa hanya pada tarikh keputusan SPM keluar. Selepas itu, tak pernah lagi bertentang mata.

Baru-baru ini saya mengambil kesempatan pada cuti hujung minggu untuk bertemu rakan-rakan yang lapang. Semuanya gara-gara salah seorang rakan sekelas kami sudah bersalin. Ya!! Sudah mempunyai anak. Wow... Ini salah satu petanda yang saya memang telah dewasa.... Bila masa saya? Tunggu dan lihat sahaja..hehehe.

Bila dah jumpa rakan sekelas, suasana cukup berbeza berbanding waktu kami di sekolah. Pada pertemuan tu, semua nya kaku...tapi bila ahli bertambah, semua tampak lebih selesa..berborak dan bergurau kasar. Hahahhaa.... Itu cara kami. Sudah biasa..tidak mengapa. Sangat seronok. Waktu itu lebih dimanfaatkan dengan bertanya soalan-soalan orang dewasa...hurm..apa agaknya itu. (Rahsia perempuan..shhhh..)

Pandang muka masing-masing, saya terus terfikir...Wahh...sudah dewasa ye kita. Sudah layak berumah tangga. Sudah layak untuk memikul tanggungjwab yang besar. Bila kita kembali mengenang waktu yang lepas, banyak perkara yang kita tidak terfikir untuk dilakukan ketika itu. Banyak perkara yang terlepas begitu sahaja. Kenapa itu, kenapa ini, kenapa tidak..kenapa harus....bermacam-macamlah persoalan yang menjengah kotak fikiran waktu tu.
Tapi semua sudah lepas, apa yang ada sekarang hanyalah kita kena sentiasa pandang ke depan.

Bila agaknya kami dapat berjumpa lagi? Memang sayang rasanya bila meninggalkan sesuatu yang sangat berharga. Waktu sentiasa berjalan. Tidak pernah berhenti. Kita perlu menghargai apa yang ada sekarang.
Saya terfikir, bagaimana pula rupa kami 30 tahun akan datang. Masih adakah yang kekal bersama? Masih ingatkah mereka? Hurm..semuanya belum tentu terjadi.

Kalaulah saya lebih menghargai setiap waktu yang berdetik.....

7 comments:

faaTihah said...

tak pasan kan...upenye da 7 thn mse berlalu...da 7 thn tak kai baju putih kain turqoise...
maknenye da 7 thn kite blaja erti alam bkn persekolahan...
ermmmmm

ninie said...

haah la..da 7 tahun sy tgglkan skolah gak..rsenya bru je lagi abes skolah..tup tup da 7 tahun..lmenya..x de nk kapur kasut ari ahad..basuh tali kasut, kasut, stoking putih..erm..bestnya time skolah...

ika alwee said...

apsal la wat cerite sedey ni...
hahaha..
dah 7 tahun x g beli buku latihan coklat kat kedai buku sekolah...
dah 7 tahun x rase bihun goreng skolah yg simple tu...hehehe.
dah besar...uw uw uw uw

MiSs NuRuL said...

waaa terharu gilers bace uwaaaa semakin membesar dari setiap sudut wawawawawa!!!

ika alwee said...

dari setiap sudut..chet..
hehehe...selamat menjengah ke alam tua....hahaha

Nur Shahida Mahayuddin said...

yah!! aku tengah tunggu kad jemputan ko je..hehhee

ika alwee said...

eceh....sume duk tggu kad jemputan...
mcm tu, kawin srentak je la...hahha