BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, October 4, 2011

Perhatian pemandu.....!!!

Salam.
Entry kali ini, saya nak cerita pasal penumpang dan pemandu.
Setelah sekian lama memendam idea dan pendapat baru sekarang dapat luahkan. Hahaha.

Ok...yup! Saya seorang pemandu. Saya mempunyai lesen memandu dan telah lama berkhidmat dengan kereta bermula pada tahun 2005. Jadi keseluruhannya telah 6 tahun saya bergelar pemandu. Sepanjang 6 tahun itulah saya telah mengalami macam-macam tekanan perasaan bergelar seorang pemandu. Sepanjang 6 tahun itu jugaklah saya telah menghamburkan kata-kata yang kurang enak bila sedang memandu. Uuuwww.....Hahaha.

Tapi semua tu bersebab, bukan saja-saja nak cakap **%$#@&&!!!
Kadang-kadang memandu ni memerlukan banyak kesabaran.
Banyak sebab kita terpaksa bersabar.
1) Sebab jalan sesak.
2) Sebab jalan yang mencabar.
3) Sebab masa yang laju meninggalkan kita.
4) Sebab pengguna jalan raya yang lain.
5) Sebab keadaan muka bumi yang sungguh unik.



Sebenarnya banyak lagi sebab musabab yang memerlukan kita bersabar ketika memandu.
Ketika memandu keadaan yang paling saya tidak berkenan adalah tentang pengguna jalan raya yang lain. Tetapi banyak juga keadaan yang kadang-kadang buat saya rimas untuk memandu dengan selesa.


Pemanduan secara solo adalah kebebasan tetapi sangat berisiko.
Pemanduan secara berduet adalah terbaik tetapi amat mendebarkan.
Pemanduan secara trio adalah sesuatu yang merimaskan.
Pemanduan secara ''full house" adalah sesuatu yang TERTEKAN!!!!!!

Jadi yang mana satu pilihan terbaik???

Pilihan yang pertama sangat berisiko sebab :
Kalau untuk layan perasaan ketika memandu memang syiok, tapi bila menghadapi saat-saat kesukaran, sangatlah menyedihkan...uw uw uw...banyak perkara yang tidak kita jangka boleh berlaku...

Pilihan yang kedua mendebarkan sebab :
Bila memandu ada orang dekat sebelah ni, kita kena lebih berhati-hati sebabnya kita tengah bawa dua nyawa sekaligus. Belum lagi ditambah nyawa-nyawa kiri kanan depan belakang kenderaan kita.....Nak-nak pulak yang penumpang ni banyak komen tentang pemanduan kita.

Pilihan yang ketiga merimaskan sebab :
Dah..tambah lagi satu nyawa. Pulak tu kalau yang duduk belakang tu suka duduk tengah-tengah sambil siku letak atas kerusi depan. Tambah pulak dengan kepala besar gedabak!!! Nak tengok rear-view mirror pun payah, nampak muka dia...lagi rimas. Hahaha.

Pilihan yang keempat tertekan sebab :
Dah berapa nyawa lak kita nak consider tu??? Lepas tu, tekan minyak banyak-banyak pun tetap sama je kelajuan....ditambah pula dengan huru-hara yang meriuhkan keadaan ruang tertutup tu....hhuuiii..meriah!!! So, keselesaan tu boleh jadi 30% je kot.....



Kadang-kadang tu, bila kita sebagai pemandu lebih berhati-hati pun tetap dapat komen penumpang disebelah.
Kalau slow...."apsal kau selllooowwww...sangat nih..."
Kalau laju..." wooi...fast n furious ape!!!"
Kalau lampu isyarat nak tukar merah...."jalan je...sempat..cepat.....!!!"
Kalau salah masuk garisan..."banyak nye side ko amik...."
Kalau brek mengejut...." pening aku nek kete dengan ko..."


Ha, tension tak? Kadang-kadang kita yang memandu pun pernah juga jadi penumpang...macam tu juga la kita bila tengok orang lain memandu. Ada je yang tak kena.


Jadi apa yang boleh kita lakukan adalah baca doa sebelum menaiki kenderaan...tak kisah la kereta ke, motor ke, keretapi ke, motoboat ke, ferry ke, kapal, kapal terbang mahupun roket. Semuanya memerlukan doa ketika kita menaikinya...
Selebihnya kita serahkan pada budi bicara masing-masing.....
Hehehe...

p/s: nak masuk simpang bagilah signal!!!!!

5 comments:

oli-go said...

buat entri ni sebab aku eksiden ke wei?hahhahahahha

weng wong said...

ehehe

ika alwee said...

@oli-go x de la weh...sbb ape aku rase je....hehee...x de kene mengena ngan sesape....tp leh jadik cite jugak kes ko tu...nnt aku bukak topic..hehhehe

faaTihah said...

ape ni membebel byk2 penat org nak bce...wakkakaka...
aku tak suke entry ko...
aku suke pic kt entry ko...
may i fill in the blank??


F U C K....


wakakakakakkakakakakakka

ika alwee said...

apsal x suke? ko de kategori dlm nih ke....ahhahaa....
ko mcm fill in the blank tuk aku je...
hhhhahhehhhe