BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 20, 2010

Rumah Manis Rumah

Salam..

Rumah manis rumah atau lebih berbahasa "Home Sweet Home"...
Isnin bersamaan 18-10-2010, saya telah selamat menjejak kaki ke bumi Malaysia semula.. Selama 10 hari di perantauan, memang tak sabar sebenarnya nak balik rumah semula. Bukan tidak seronok, tapi hujan batu tu lagi best rasanya..hehehe.
Banyak pengalaman di sana bercampur kenangan. Banyak hari dihabiskan dengan berjalan-jalan serta membuat lawatan sambil belajar. Belajar memahami budaya kehidupan orang di sana.
Cairo, bukanlah bandar yang menarik kalau nak ber-'shopping' buat girls especially... Sebab Cairo  penuh dengan sejarah. Paling popular kisah kehidupan Firaun dan juga kisah nabi-nabi Allah. Cairo sebuah tempat yang penuh dengan penceritaan sejarah kehidupan manusia dahulu kala dan paling tepat sesuai untuk mereka yang meminati sejarah!! Peminat-peminat kipas mati (die-hard fans) sejarah silalah jejakkan kaki anda di sana... :-)
Pembangunan di Cairo tidak sehebat Malaysia yang tersusun dan terancang. Kehidupan sana boleh digambarkan sebagai negara yang baru lepas perang!! Geeezz...dengan bangunan yang macam tak siap, kesesakan jalan raya yang macam sardin dan suasana seperti lepas dilanda ribut taufan. Bayangkan dengan jumlah penduduk menghampiri 2 juta dalam satu bandar sahaja. Fuhh...macam manalah dorang tadbir negara tu kan. Kalau dilihat dengan cara pemanduan orang di sana, kalah la mat-mat rempit dekat sini. Sana lagi hebatlah... Siap boleh buat racing lagi!! Tak hairanlah kalau nampak kereta-kereta mewah dekat sana yang kemik dan calar balar.. Orang dekat Malaysia ni, pakai kereta import dah berlagak. Apa la sangat. Nak dibandingkan dengan negara luar tu, dorang lagi stylo!! Kereta berhabuk, tuan ber-kot. Fulamak... Paling respect perempuan sanalah. Memang salute lah dorang berani bawa kereta dengan cara pemanduan yang sangat tidak berhemah(bak kata orang kita). Kalau saya, memang tak beranilah. Nak pula waktu nak mencelah tu...haiyakkk...!!!

Ha, lagi menarik adalah cerita tentang flight saya dari Kuwait ke Cairo. Pesawat telah menghadapi masalah. Dalam pada kelajuan untuk mececah udara, tetiba je terus slow dan akhirnya berhenti di tengah landasan. Sebab yang diberitahu oleh pilot tersebut adalah "Refuel".. WTH.. bukan ke sepatutnya isi minyak sebelum nak berlepas.. Memang ada yang tak kenalah dengan alasan macam tu. Ramai juga yang mengamuk dalam flight tu sebab tak boleh terima alasan macam tu. Paling kecoh ada seorang perempuan Arab ni. Haha...memang curi perhatian betul la cara dengan mengamuk dan lawan cakap dengan steward dalam flight tu. Hehehe... Apa-apa pun selamat juga mendarat di Cairo... Mungkin pilot tu tak nak bagi tahu perkara sebenar. Takut ada yang lagi cuak nanti. Mereka lagi pakar dan lebih tahu.

Sebelum pulang ada juga beli sedikit buah tangan untuk kawan-kawan di Malaysia. Kepada yang tidak dapat, maaflah. Mungkin ada sebab saya tak dapat bagi. Ada rezeki adalah... :-)

Yea...selamat juga tiba di Malaysia, dan akhir kata..."Rumah Manis Rumah"!!!!

 "Suasana dekat al-Khalily..pasar sinilah banyak barang untuk cenderamata.."

 "Makam Luqman al-Hakim dalam Masjid Daniel"

"Salah satu piramid yang dapat saya masuk..panas dalam ni..

   " salah satu piramid yang masih kukuh"

  " Tiga piramid yang masih kukuh"

" Dekat dengan Sphinx"

 " tugu pejuang Anuar Saddat"

"sebelum masuk ke muzium yang mengandungi macam-macam barang purba dari zaman Firaun..termasuk keranda dan mumia sekali!!!"

 "belakang saya adalah Sungai Nil !!"

  ''Dalam sebuah perpustakaan tertua di Benua Afrika"

p/s : itu sahaja gambar yang boleh saya upload..nak lebih, jumpa secara private. hehehe.... dan kalau ingin tahu lebih lanjut tentang apa yang ada di Cairo, silalah rajin-rajin search internet...Membacakan budaya yang baik....huhuhuh...malas nak cerita lebih..letih la... :-)

1 comments:

Lu'Lu.. said...

thanks dgn souvenir2 yg awk bg..;)