BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, October 30, 2010

Membela haiwan

Meow3...bunyi kucing.
Kokokokokkkk...bunyi ayam.
Erm...bunyi kura-kura tak tahu pulak macam mana.
Hahaha.

Becerita mengenai haiwan ni, memang terasa sebenarnya nak membela semula. Antara haiwan yang pernah saya bela adalah ikan(kategori haiwanla kan), ayam dan kura-kura. Itu sahaja. Sikit sangat.
Tapi kalau tanya orang, mesti ramai yang pernah membela kucing. Bestnya bela kucing. Saya tak boleh bela kucing sebab dulu saya tak berminat nak bela kucing. Macam susah je. Sekarang bila dah suka kucing (akibat kucing-kucing comel dirumah Wani) tetap tak boleh bela juga. Sebabnya kawasan kejiranan saya tidak diizinkan untuk membela binatang seperti itu. Tapi ada je yang bela. Boleh pulak? Sorok-sorok la tuuu...huhuh.

Waktu kecik-kecik dulu, saya bela ikan. Ikan puyu, ikan laga..pastu ikan kecik-kecik tu(ape tah namanye). Sekarang dah tak ada semua ikan dulu..Kebanyakkan nya mati. Tangan saya bukan tangan untuk membela haiwan seperti itu kot. Hahaha. Dulu jenuh jugak la kalau nak tukar air ikan tu. Malas je kadang-kadang. Lecehla... Tapi kalau tak tukar, busuklah jawabnya akuarium kecil tu... Pastu tiap masa kene tengok keadaan ikan tu pulak.. Kene selalu alert untuk bagi ikan tu makan. Kalau tak, dah kurus kering ikan tu. Hehe.
Kadang-kadang terlebih bagi makanan dan akhirnya membuatkan air ikan tu jadi kotor. Kene la tukar..nanti busuk.
Kadang-kadang saya suka laga-lagakan ikan tu. Caranya dekatkan balang ikan tu. Ikan laga la paling best kalau nak lagakan...Sebab tu ikan laga tak boleh letak dalam satu tempat yang sama. Mati kang salah sekor. Tak pasal-pasal.

Ha, saya pernah bela ayam. Ayam katik. Kecil sahaja. Dalam dua ekor. Datang dari kampung. Ayam ni takut nak pegang. Nanti dia kejar, main patuk-patuk. Ayam ni comel sebab kecil. Tak macam ayam bandar lain. Ayam ni pernah bertelur..Ayam ni selalu sangat pergi terbang ke rumah jiran. Mentang-mentang dah boleh terbang. Pagar belakang rumah pun boleh lepas. Hahaha. Waktu ayam ni bertelur tak sempat nak tengok telur-telurnya menetas. Sebab kami sekeluarga berpindah dan serahkan hak penjagaan ayam kepada jiran. Dengar cerita membiak banyak ayam-ayam katik ni.hehhehe.

Lepas dah puas bela ikan dan ayam, saya tak bela apa-apa dah. Hampir 4-5 tahun jugak la. Bila dah start belajar semula, saya sepakat dengan kawan-kawan untuk membela seekor kura-kura. Hampeh, ni semua gara-gara housemate saya yang gila membeli kura-kura. Dah jadi macam musim kura-kura. Demam kura-kura pun boleh.Hehe.

So, apalagi. Kitorg pun pegi la beli kura-kura.. Memula seekor. Lepas tu tengok sunyi je kura-kura sekor ni, belilah lagi satu. Yang kecil sedikit. Tapi tak ingat la apa nama kura-kura tu. Ingat yang seekor je. Lulu namanya. Sebab namanya sama macam nama samaran kawan saya (dak Wani tuh la sapa lagi).
Lama juga lah membela kura-kura ni. Kalau musim cuti sem, kami bawa pulang kura-kura ni. Kalau tinggal kan tak ada siapa nak jaga, bagi makan...kesian. Bawak balik rumah, kene la juga selalu bersihkan tempat tinggal nya tu. Kura-kura kene selalu cuci, sebab kalau tidak badannya akan jadi berlumut..
Mula-mula tu geli jugak nak pegang. Sebab kakinya tu. Asyik gerak-gerak.Heheh. Tapi bila dah lama-lama, sudah biasa...Akuariumnya, kitorg hias cantik-cantik. Siap ada jambatan lagi.Hehee.

Saya dan kawan baik saya (Wani Lulu), bela kura-kura tu sampai kura-kura dua ekor tu besar. Besar mana tah, tapi memang besar la pada pandangan mata kitorg.
Sampailah satu hari tu, kesian tengok binatang ni tak bebas. Sebab dah besar, tak ada ruang untuk kura-kura ni bermain atau meneroka..Jadi kami ambil keputusan untuk melepaskan dua ekor kura-kura ni ke tempat yang sepatutnya.

Mula-mula sedih, sebab walaupun binatang ni macam tak sesuai di buat manja-manja, tapi kalau dah bela lama memang sedih la nak lepaskan. Berat juga nak buat keputusan. At last, kami bebaskan juga. Kami ambil keputusan lepaskan kura-kura ni ke FRIM. Dekat situ ada kolam kura-kura. Boleh la kura-kura ni jumpa kawan-kawan depa kat situ..eheheh.

Nak bawa masuk ke FRIM sorok-sorok, sebab lepaskan binatang tanpa izin.Shhh...
Kami bawa guna kain. Lepas tu dah sampai, kami bagi la ucapan terakhir buat kura-kura ni.Hehee. Dan kami pun campak la dalam air (nak lepaskan slow-slow takut lari tah kemana). Lepas tu tengok la kura-kura tu berenang ke sana ke mari..Bebas..Kolam besar. Jumpa kawan-kawan baru..Best je.

Tapi betul lah kata sesetengah orang. Haiwan yang dibela(tidak kisahla haiwan apa), mereka kenal tuan mereka. Kami pergi ke sebelah sana, kura-kura tu datang jengah kepalanya ke luar air. Best je, kura-kura ni kenal tuan nya. Setiap petang kami datang melawat. Lama-lama dah tak datang sebab sibuk belajar. Tak apalah, pandai-pandailah haiwan ni berdikari. Jumpa kawan-kawannya. Bebas.

Sekarang ni, saya suka tengok kucing belaan Wani Lulu ni. Comel sangat. Sebab masih kecil. Dah besar mesti tak comel dah. Hahaaha.
Main-main dengan kucing. Best je lepak rumah kawan berbanding rumah sendiri. Rumah sendiri bosan sebab tak ada apa yang boleh dibuat untuk hiburkan hati. Kawan pun tak ada. Kawan jauh-jauh. Saya sanggup bawa kereta jauh-jauh untuk pergi rumah kawan saya untuk gembirakan hati. Hati rasa bebas bila tak ingat apa-apa masalah.

Haiwan juga perlukan kebebasan seperti mana manusia.
Bebas bermain, bebas meneroka....

p/s : abg saya pernah bela kura-kura. Katanya sampai kura-kura tu besar..besar sangat dan akhirnya lepaskan juga di FRIM. Dia pernah buat racing dengan kura-kuranya. Ada ke patut..ish3...Baik buat racing antara arnab dan kura-kura. Heheh.

9 comments:

MiSs NuRuL said...

wahahaha buleh wat cite dongeng nih. hehehe

Lu'Lu.. said...

ha..bwu ley comment..awk nme kure2 kite tu totie n lulu..rindu sama diowg..lame x tgk dier kan..msti dier da x kenal kite da kan..awk dtg la uma sy selalu, leh men ngan kucing sy, totie n bubu..dier makin comel..

ika alwee said...

miss nurul -ade ke patot cite dongeng...cite benar ni..heheh

ika alwee said...

wani!!
kura-kura tu ntah2 dah mati..hahaha.
x pun kura-kura tu dah bina hidup berkeluarga...
nk tucing..nk tucing...

Lu'Lu.. said...

nak tucing meh la dtg..x!!! dier x mati lg..dier da bahagia..da kawin..

ika alwee said...

yek..geli aku dgr tucing kawen!!
ko dah jadik dowalin ke!!!

Lu'Lu.. said...

bukn tucing kawen la..kure2(totie n lulu)..name kucing sy pon totie gak..sme ngan nme kure2..

ne bleh sy jdik dowalin, ade ade dowalin sebenar mrh..huhu

ika alwee said...

hahaha..
dowalin dah further study la..kat over the sea...hehee

Lu'Lu.. said...

haha..brenang pon dier x pandai nk over the sea kunun..biar dier kne mkn dgn jerung..pdn muke..hehe